Eredeti cikk dátuma: 2020. augusztus 28.
Eredeti cikk címe: Supporting your child’s mental health during COVID-19 school returns
Eredeti cikk szerzői: UNICEF
Eredeti cikk elérhetősége: https://www.unicef.org/coronavirus/supporting-your-childs-mental-health-during-covid-19-school-return
Eredeti cikk státusza:
Fordító(k): Csáti Nikolett
Lektor(ok): dr. Pál Zsuzsa
Nyelvi lektor(ok): Csornainé Nagy Ágnes
Szerkesztő(k): Vinkovits Mária

Figyelem! Az oldalon megjelenő cikkek esetenként politikai jellegű megnyilvánulásokat is tartalmazhatnak. Ezek nem tekinthetők a fordítócsoport politikai állásfoglalásának, kizárólag az eredeti cikk írójának véleményét tükrözik. Fordítócsoportunk szigorúan politikamentes, a cikkekben esetlegesen fellelhető politikai tartalommal kapcsolatosan semmiféle felelősséget nem vállal, diskurzust, vitát, bizonyítást vagy cáfolatot nem tesz közzé.

Az oldalon található információk nem helyettesítik a szakemberrel történő személyes konzultációt és kivizsgálást, ezért kérjük, minden esetben forduljon szakorvoshoz!


Hogyan segíthetik a szülők gyermekeiket érzelmeik irányításában az iskolák újranyitásakor.

A koronavírus-járvány kitörése jelentős fennakadást okozott a mindennapi életben, amit a gyermekek mélyen átéreznek. Míg az iskolába való visszatérés némelyeknek nemcsak örömteli, hanem izgalmas is, addig mások számára szorongást és félelmet jelent. Cikkünkben felfedünk néhány tippet, hogy segíthessen gyermekének a bonyolult érzelmeket irányítani, amelyekkel az iskolába való visszatérés során találkozik.

A gyermekem fél visszatérni az iskolába. Hogyan segíthetek neki, hogy megnyugodjon?

Az iskolakezdés, vagy egy új iskolai tanév megkezdése a legtöbbször eleve igen stresszes folyamat, nemhogy egy globális pandémia idején. Egy nyílt beszélgetés segíthet gyermekének megnyugodni – kérdezze meg, mi aggasztja, és tudassa vele, hogy teljesen természetes, ha szorong.

A gyerekek idegesek és vonakodóak lehetnek az iskolába való visszatérés miatt, főleg akkor, ha előtte hónapokig otthon tanultak. Legyenek őszinték – például vegyék át együtt, hogy milyen változások várhatók az iskolában, akár a védőruházat, vagy a maszk viselése kapcsán. A gyerekek számára az is nehéz lehet, hogy fizikailag távolságot kell tartaniuk az iskolában a barátaiktól és a tanáraiktól – ebben az esetben bátorítsa gyermekét, hogy találjon más módot a többiekkel való kapcsolattartásra.

Tájékoztassa gyermekét az adott helyen megtett biztonsági óvintézkedésekről, amelyek a tanulók és a tanárok egészségét támogatják. Ezenfelül emlékeztesse gyermekét, hogy ő is hozzájárulhat a kórokozók terjedésének megelőzésében a szappannal való kézmosással és a könyökbe való köhögéssel és tüsszentéssel.

Emlékeztesse gyermekét a pozitív dolgokra – hogy hamarosan láthatja majd a barátait és a tanárait (ha fizikailag visszatérnek az osztályterembe) és ismét tanulhat új dolgokat.

A gyermekem iskolája javasolja a védőruházat viselését, ami még idegesebbé teszi a gyermekemet. Mit mondjak neki?

Közelítse meg a beszélgetést empatikus módon, mondja el neki, hogy tudja, hogy szorong a koronavírus miatt, de helyénvaló dolog az aggodalmainkról és érzelmeinkről beszélgetni. A gyerekek akkor is feldúltak és frusztráltak lehetnek, ha nehéznek találják a maszk viselését, főleg futás vagy játék közben. Nyugtassa meg gyermekét, hogy sok felnőtt keményen dolgozik azon, hogy az önök családja egészséges maradhasson, de emelje ki, mennyire fontos, hogy mindannyian betartsuk a javasolt intézkedéseket, hogy így megvédjük a közösségünkben élő veszélyeztetettebb embereket.

Hogyan bátorítsam gyermekemet az óvintézkedések követésére (például gyakori kézmosás, közösségi távolságtartás, stb.) az iskolában anélkül, hogy megijeszteném?

Az egyik legjobb módszer a gyerekek biztonságának megőrzésére a COVID19-cel és egyéb betegségekkel szemben, a gyakori kézmosásra való bátorítás. Nem kell, hogy ez egy ijesztő beszélgetés legyen. Énekelje el vele kedvenc dalát vagy találjanak ki egy közös táncot, hogy a tanulás szórakoztató legyen. Tanítsa meg a gyermekét, hogy bár a kórokozók szabad szemmel nem láthatók, attól még ott lehetnek. Ha a gyerekek megértik, hogy miért szükséges kezet mosniuk, akkor valószínűbb, hogy később is így tesznek majd.

A gyermekem nem annak a csoportnak a tagja, ahol a közeli barátai vannak, és így az iskolába való visszatéréskor még inkább elkülönítve érzi magát. Hogyan érezheti közelebb magát az osztályhoz és a barátaihoz?

Ha a gyermeke iskolája fokozatosan kezdi meg a visszatérést, a gyermeke szoronghat a barátaitól való elszakítás miatt. Amikor hivatalosan is bejelentik, hogy újra kinyitnak az iskolák, segítsen felkészülni az iskolai visszatérésre gyermekének azzal, hogy megosztja vele, ez mikor és hogyan fog történni.

Ha időben tudatja gyermekével, hogy az iskola újra bezárhat, azzal segíthet neki, hogy felkészüljön az elkövetkező változásokra. Fontos, hogy folyamatosan emlékeztesse gyermekét, hogy tanulni bárhol lehet – az iskolában és otthon egyaránt.

Azok, akik rendelkeznek internet-hozzáféréssel, a biztonságos és ellenőrzött online játékok, a közösségi média és a videochat programok otthon remek lehetőségeket biztosíthatnak a gyermekeknek a kapcsolattartásra, a tanulásra és a játékra a barátaikkal, szüleikkel és rokonaikkal. Bátorítsa gyermekét, hogy hallassa a hangját online, ossza meg véleményét, és támogassa az arra rászorulókat a krízis alatt.

Bátorítsa gyermekét, hogy használja a digitális eszközöket a mozgásra is, ilyenek például a tornagyakorlatokat tartalmazó online videók gyerekeknek és a mozgást igénylő videojátékok. Az online rekreációs tevékenységek mellett a gyermek töltsön időt a számítógéptől távol, a szabadban is, ha lehetséges.

Mutassa meg gyermekének, hogy köhögés vagy tüsszentés során hogyan használja könyökét, és kérje meg, hogy szóljon, ha úgy érzi, lázas, köhög vagy nehézlégzést tapasztal.

Hogyan ellenőrizzem diszkréten, hogy gyermekem hogyan boldogul ebben a helyzetben?

Fontos, hogy maradjunk nyugodtak és proaktívak a gyermekünkkel beszélve – érdeklődjünk hogylétük felől. Érzelmei gyakran változnak, de tudassuk vele, hogy ez rendben van.

Akár az iskolában, akár otthon is bevonhatják a gyermekeket kreatív tevékenységekbe, mint például játék vagy rajzolás, hogy egy biztonságos és támogató környezetben segítsenek kifejezni és közölni a negatív érzelmeiket, amelyeket tapasztalnak. Ez segít a gyermekeknek, hogy pozitív módon fejezhessék ki a bonyolultabb érzelmeket, például a dühöt, a félelmet és a szomorúságot.

Mivel a gyerekek az érzelmi válaszaikat gyakran az életükben kulcsszerepet betöltő felnőttektől merítik – beleértve a szülőket és a tanárokat – nagyon fontos, hogy a felnőttek megfelelően kezeljék saját érzelmeiket és maradjanak nyugodtak, hallgassák meg a gyermekük aggodalmait, beszéljenek velük kedvesen és bátorítsák őket.

Van bármi, amire oda kell figyelnem, amikor a gyermekem visszatér az iskolába?

Azon túl, hogy ellenőrzi gyermeke fizikai egészségét és tanulmányait, amikor visszatér az iskolába, figyelje a stresszre és szorongásra utaló jeleket is. A COVID19 hatással lehet gyermeke mentális egészségére és fontos, hogy tudassa vele, hogy normális és rendben van, ha néha túlterheltnek érzi magát. Kétségek esetén is legyen empatikus és támogató.

Felmerültek olyan aggodalmak is, hogy a stigmatizáció és a bántalmazás gyakoribbá válhat a COVID19-ről szóló félrevezető információk miatt, amikor a gyerekek visszatérnek az iskolába. Magyarázza el, hogy a vírusnak semmi köze sincs ahhoz, hogy valaki hogyan néz ki, honnan származik vagy milyen nyelven beszél. Iskolai csúfolódás, szekálás esetén a gyerekeket bátorítani kell, hogy szóljanak egy megbízható felnőttnek. Tudatosítsa gyermekében, hogy mindenki megérdemli, hogy biztonságban érezze magát az iskolában, és az online térben egyaránt. A bántalmazás mindig rossz, fontos, hogy mindannyian kedvesek legyünk és támogassuk egymást.

A gyermekem fél a zaklatástól az iskolában és online is. Hogyan beszéljek vele erről?

Ha gyermeke fél az akár személyes, akár online zaklatástól, akkor fontos, hogy tudassa vele, hogy nincsen egyedül és bármikor beszélhet önnel vagy egy olyan felnőttel, akiben megbízik. Minél többet beszél a bántalmazásról gyermekével, annál könnyebben fogja önnel megosztani, ha bármi effélét lát vagy tapasztal. Naponta érdeklődjön gyermekétől, kérdezze őt az iskolában töltött időről és az online tevékenységekről, valamint az érzelmeiről. Néhány gyermek lehet, hogy nem szóban fejezi ki az érzelmeit, így figyeljünk oda bárminemű szorongó vagy aggresszív viselkedésre, ami jelezheti, hogy valami nincs rendjén.

Beszélgessen nyíltan és őszintén gyermekével arról, hogyan maradjon biztonságban az online térben. Beszéljen őszintén gyermekével arról, hogy kivel és hogyan kommunikáljon. Bizonyosodjon meg arról, hogy gyermeke tisztában van a kedves, támogató kapcsolatok jelentőségével, és hogy a gonosz, diszkriminatív és helytelen kommunikáció sosem elfogadható. Ha gyermeke bármelyiket tapasztalja a felsoroltak közül, akkor bátorítsa, hogy azonnal mondja el önnek vagy egy olyan felnőttnek, akiben megbízik. Legyen óvatos, ha zárkózottságot vagy dühöt vesz észre gyermekénél, vagy a megszokottnál többet, vagy kevesebbet használja a technikai eszközöket. Ezek annak a jelei lehetnek, hogy a gyermeket online bántalmazzák.

Szintén fontos, hogy ismerje meg gyermeke iskolájának a biztonságról és bántalmazásról szóló elveit, csakúgy, mint a megfelelő értesítési folyamatokat és az elérhető segélyvonalakat.

A UNICEF együtműködik a kormányokkal, hogy hasonló kérdésekben segítse a döntéshozatalt. Az Egészségügyi Világszervezettel, az UNESCO-val és a Világbankkal közösen új irányelveket adunk ki az iskolák újranyitásáról, amelyek elérhetők angolul, franciául, spanyolul, arabul, kínaiul és portugálul. Ezek az irányelvek olyan kérdéseket fogalmaznak meg és olyan lépéseket tesznek, amelyek az iskolába való visszatérés előtt, alatt és után szükségesek, hogy megvédjék a tanulók, a tanárok, a többi dolgozó és a családok biztonságát.

Jelen cikk eredetileg 2020. június 16-án jelent meg. Utoljára 2020. augusztus 28-án frissült.