Eredeti cikk dátuma: 2020. június 3.
Eredeti cikk címe: Guidance on Preparing Workplaces for COVID-19
Eredeti cikk szerzői: U.S. Department of LaborOccupational Safety and Health Administration
Eredeti cikk elérhetősége: https://www.osha.gov/Publications/OSHA3990.pdf
Eredeti cikk státusza:
Fordító(k): Vinkovits Mária
Lektor(ok): dr. Serly Julianna
Nyelvi lektor(ok): Jerkovich Gyula
Szerkesztő(k): Vinkovits Mária

Figyelem! Az oldalon megjelenő cikkek esetenként politikai jellegű megnyilvánulásokat is tartalmazhatnak. Ezek nem tekinthetők a fordítócsoport politikai állásfoglalásának, kizárólag az eredeti cikk írójának véleményét tükrözik. Fordítócsoportunk szigorúan politikamentes, a cikkekben esetlegesen fellelhető politikai tartalommal kapcsolatosan semmiféle felelősséget nem vállal, diskurzust, vitát, bizonyítást vagy cáfolatot nem tesz közzé.

Az oldalon található információk nem helyettesítik a szakemberrel történő személyes konzultációt és kivizsgálást, ezért kérjük, minden esetben forduljon szakorvoshoz!



Útmutató a munkahelyek felkészítéséhez a COVID19-re

Az 1970-es munkahelyi biztonsági és egészségvédelmi törvény

„Biztonságos és egészséges munkakörülmények biztosítása minden dolgozó számára; a Törvény értelmében meghatározott előírások betartása és betartatása; az Államok támogatása és ösztönzése a biztonságos és egészséges munkakörülményekre irányuló törekvések megvalósításában; kutatások, információk, oktatások és képzések biztosítása a munkahelyi biztonság és egészségvédelem témájában.”

Ez az útmutató nem előírás vagy szabályozás, nem keletkeztet új törvényi kötelezettségeket. Ajánlásokat, valamint a kötelező biztonsági és egészségügyi előírások ismertetését tartalmazza. Az ajánlások tanácsadás jellegűek, tartalmuk informatív, a munkáltatóknak szándékozunk segítséget nyújtani velük a biztonságos és egészséges munkahely megteremtésében. A Munkahelyi biztonsági és egészségvédelmi törvény előírja, hogy a munkáltatók kötelesek eleget tenni azoknak a biztonsági és egészségügyi előírásoknak, amelyeket a Munkahelyi biztonsági és Egészségvédelmi Hivatal (OSHA) vagy az e hivatal által jóváhagyott állami szabályozás tesz közzé. A Törvény általános végrehajtási záradékának 5. § (1) bekezdés (a) pontja kimondja továbbá, hogy a munkáltató köteles a munkavállaló részére a munkavégzésre olyan helyet biztosítani, amely mentes a halált vagy súlyos sérülést okozó ismert veszélyektől.

A publikáció tartalma közkincs, egészében vagy részben külön engedély nélkül reprodukálható. A forrás feltüntetése javasolt, de nem követelmény.

Az információk kérésre az érzékszervi károsodással élők számára is elérhetővé válnak. Telefon: (202) 693-1999; Telex: 1-877-889-5627.

Az Egyesült Államok Munkaügyi Minisztériuma

Occupational Safety and Health Administration (OSHA; Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Hivatal)

OSHA 3990-03 2020

Bevezetés

A 2019-es koronavírus-betegség (COVID19) légzőszervi megbetegedés, amelyet a SARS-CoV-2-vírus okoz. Kínából indult ki, és a világ számos országában, így az Egyesült Államokban is elterjedt. Attól függően, hogy milyen súlyos a COVID19 nemzetközi hatása, a járványkitöréses helyzetek – köztük azok is, amelyek egészen a világjárvány szintjéig emelkedtek, – az élet minden területét befolyásolhatják: az utazást, kereskedelmet és a turizmust éppúgy, mint az élelmiszerellátást és a pénzpiacok működését.

A COVID19-járványkitörés vállalkozásokra, dolgozókra, vásárlókra és lakosságra gyakorolt hatásának csökkentése érdekében fontos, hogy minden munkáltató készítsen COVID19 tervet. Azok a munkáltatók, akik készítettek influenza-pandémiás tervet, a COVID19-re felkészülés során ezeket a terveket frissíthetik, különös tekintettel a SARS-CoV-2 azon jellemzőire, amelyek a különleges kockázati kitettséget, a kitettség forrását, az átviteli utakat és egyéb egyedi sajátosságait illeti (összehasonlítva az influenza-pandémiát okozó vírusokkal). Azok a munkáltatók, akik nem rendelkeznek pandémiás tervvel, a lehető leghamarabb fel kell készülniük és fel kell készíteniük a munkavállalóikat is a járványhelyzet potenciális romlására. A folytonossági tervezés hiánya fokozatosan összeomláshoz vezethet, mivel az munkáltatók elégtelen felszereléssel próbálnak megfelelni a COVID19 kihívásainak, és az esetleg nem megfelelően felkészített dolgozóknak pandémiás körülmények között kell helytállniuk.

Az OSHA a hagyományos fertőzésmegelőzési és ipari higiéniai gyakorlatok alapján állította össze ezt a COVID19-tervezési útmutatót. A terv a munkaadók műszaki, adminisztratív és gyakorlati munkavégzésre vonatkozó ellenőrzési terveire, az egyéni védőfelszerelésre (EVF), valamint ezek figyelembe vételére fókuszál.

Az útmutató tervezési céllal készült. A munkáltatók és munkavállalók ezt az tervezési útmutatót hívhatják segítségül a munkahelyek kockázati szintjének meghatározásához és a megfelelő óvintézkedések meghatározásához. Kiegészítő útmutatókra is szükség lehet ahogy a COVID19-járvány körülményei változnak, ideértve azt is, hogy a vírusról, az átviteléről és a hatásairól egyre több információ válik elérhetővé.

Az Egyesült Államok Egészségügyi és Szociális Minisztériuma Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központjának (Centers for Disease Control and Prevention, CDC) COVID19-re és a globális járványra vonatkozó legfrissebb információi ezen a linken érhetők el: www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov.

Az OSHA COVID19-weboldala kifejezetten munkáltatóknak és munkavállalóknak szóló információi: www.osha.gov/covid-19.

Az útmutató tanácsadó jellegű és információs tartalmú. Nem előírás vagy szabályozás, és sem új törvényi kötelezettségeket nem keletkeztet, sem az OSHA szabványok vagy a Munkahelyi biztonsági és egészségvédelmi törvény által korábban előírt kötelezettségeket nem változtatja meg. A Munkahelyi biztonsági és egészségvédelmi törvény előírja, hogy a munkáltatók kötelesek eleget tenni azoknak a biztonsági és egészségügyi rendelkezéseknek, amelyeket az OSHA vagy az e hivatal által jóváhagyott állami szabályozás ír elő. A Törvény általános végrehajtási záradékának 5. § (1) bekezdés (a) pontja kimondja továbbá, hogy a munkáltatóköteles a munkavállaló részére a munkavégzésre olyan helyet biztosítani, amely mentes a halált vagy súlyos sérülést okozó ismert veszélyektől. Az OSHA által jóváhagyott Állami Programok előírásai, szabályozásai és végrehajtásuk módja az OSHA programjától eltérhetnek, de legalább olyan hatékonyaknak kell lenniük. További információért kérjük, adott esetben ellenőrizze az Állami Programot.

A COVID19 bemutatása

A COVID19 tünetei

A SARS-CoV-2-vírusfertőzés által okozott COVID19-betegség lefolyása enyhétől súlyosig terjedhet, és esetenként halálos kimenetelű lehet. A tünetei között jellemzően megjelenik a láz, a köhögés és a légszomj. Néhányan azok közül, akiket a vírus megfertőzött, egyéb, nem légzőszervi tünetekről is beszámoltak. Mások egyáltalán semmilyen tünetet nem észleltek, ezek a tünetmentes esetek.

A CDC szerint a COVID19 tünetei a kitettségtől számítva minimum 2, maximum 14 nap múlva jelennek meg.

A COVID19 terjedése

Noha a COVID19 első emberben megjelent esetei valószínűleg fertőzött állatokkal való érintkezésből származnak, a fertőzött emberek átadhatják a SARS-CoV-2-t másoknak.

Közepes kitettségi kockázatú foglalkozások azok, amelyek során a munkát a dolgozóknak más, esetlegesen SARS-CoV-2-vel fertőzött személyekkel gyakori vagy szoros kapcsolatban (kb. 2 méteren belül) kell végezniük.

A vírus valószínűleg emberről emberre terjed, mégpedig:

  • Egymással szoros kontaktusban (kb. 2 méteren belül) tartózkodó emberek között.
  • A fertőzött személy köhögése vagy tüsszentése által keletkező fertőző légúti váladékcseppek útján. Ezek a váladékcseppek bekerülhetnek a közel tartózkodók szájába vagy orrába, vagy belélegezhetik a tüdejükbe is.

Úgy is el lehet kapni a COVID19-et, ha valaki SARS-CoV-2-vel fertőzött felülethez ér, majd a szájához, az orrához vagy a szeméhez nyúl, de nem ezt tartják a vírus elsődleges terjedési módjának.

Úgy vélik, a betegek akkor a legfertőzőbbek, amikor a tüneteik a legerősebbek (azaz lázasak, köhögnek és/vagy légszomjuk van). A tünetek megjelenése előtt is elképzelhető valamennyi terjedés; érkeztek beszámolók tünetmentes átvitelről az új koronavírussal kapcsolatban, ugyanakkor ezt nem tartják a fertőzés legjellemzőbb módjának.

Annak ellenére, hogy az Egyesült Államok közegészségügyi intézkedéseket vezetett be a vírus terjedésének megakadályozására, valószínű, hogy az emberről emberre történő terjedés folytatódni fog.

A CDC honlapján a legfrissebb információk a COVID19 átviteléről: www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/transmission.html.

Milyen hatással lehet a COVID19-járvány a munkahelyekre

Az influenza vírusához hasonlóan a SARS-CoV-2, amely a Covid19-et okozza, képes kiterjedt járványt okozni. Olyan körülmények között, amelyek széleskörű emberről emberre történő átvitelt tesznek lehetővé, az Egyesült Államok több területén, valamint más országokban is egyidejűleg jelentkezhetnek a hatások. Vakcina híján a járvány maga is hosszan elnyúló esemény lehet. Ezek vonzataként a munkahelyeken a következő jelenségeket tapasztalhatják:

Távollét, hiányzás. A dolgozók távol maradhatnak azért, mert betegek, mert beteg családtagjukról gondoskodnak; gyermekükre vigyáznak, ha az iskolák vagy napközik bezárnak; veszélyeztetett személlyel, immunhiányban szenvedő családtaggal élnek együtt; vagy nem mernek dolgozni menni mert félnek, hogy megfertőződhetnek.

A kereskedelem szerkezetének átalakulása A fertőzés megelőzésével kapcsolatos termékek (pl. lélegeztetőgépek) iránti kereslet valószínűleg szignifikánsan emelkedik, míg más termékek iránt a fogyasztók érdeklődése lanyhul. A fogyasztók a vásárlás szerkezetét is megváltoztathatják a Covid19-járvány miatt. Inkább a csúcsidőn kívüli időszakban próbálják meg elintézni a vásárlásokat, hogy minél kevesebb emberrel találkozzanak. Megnövekedhet az érdeklődés a házhozszállítási szolgáltatások vagy más megoldások, például az autóval átjárható szolgáltatások iránt, amelyek segítségével csökken a személyes kapcsolatok száma.

Zavarok az ellátási láncban, a szállításban A Covid19 által erősen sújtott földrajzi területekről érkező termékek szállítása akár előzetes értesítéssel, akár anélkül elmaradhat, vagy késedelmet szenvedhet.

Amit minden munkáltató megtehet a dolgozók SARS-CoV-2 kitettségi kockázatának csökkentése érdekében

Ez a rész azokat az alapvető lépéseket írja le, amelyeket minden munkáltatómegtehet annak érdekében, hogy a munkahelyen csökkentse a dolgozók kitettségét a Covid19-et okozó SARS-CoV-2 vírusnak. Az útmutató későbbi részeiben–többek között azokban, amelyek az alacsony, közepes, magas és nagyon magas kockázati kitettségűnek értékelt munkákra összpontosítanak–konkrét javaslatokat adunk az egyes kockázati osztályokba sorolt munkaadóknak és -vállalóknak.

Felkészülési és cselekvési terv kialakítása fertőző betegség megjelenése esetére

Ha még nem készült fertőző betegséggel kapcsolatos felkészülési és cselekvési terv, akkor ki kell alakítani egyet, amely segítheti a Covid19 ellen meghozott óvintézkedések összehangolását.

Maradjon összhangban a szövetségi, állami, helyi, törzsi és/vagy területi egészségügyi szervek útmutatójával, és törekedjen ezek ajánlásainak és forrásainak a munkahely-specifikus tervekbe illesztésére!

A terveknek szem előtt kell tartaniuk és számba kell venniük a különböző munkaterületekhez, valamint az ezeken a területeken a dolgozók által végzett munkatevékenységekhez tartozó kockázatok szintjét vagy szintjeit. Így például az alábbiakat:

  • Milyen SARS-CoV-2 forrásoknak vannak kitéve a dolgozók, hol és hogyan? Ideértve:
  • A nagyközönséget, vásárlókat és bedolgozókat; valamint
  • Beteg, vagy különösen nagy fertőzési kockázatnak kitett személyek (például nemzetközi utazók, akik jártak olyan területen, ahol a Covid19 széles körűen és tartósan, esetleg a terv írásával egyidejűleg is terjed, egészségügyi dolgozók, akik védelem nélkül voltak kitéve igazolt vagy feltételezett Covid19 betegekkel való érintkezésnek).
  • Munkahelyen kívüli kockázati tényezők, otthoni vagy közösségi környezetben.
  • A dolgozók egyéni kockázati tényezői (például előrehaladott életkor; krónikus egészségügyi állapot, ideértve az immunszuppresszióval járó állapotokat is; terhesség)
  • A felsorolt kockázati tényezők felismeréséhez szükséges vizsgálatokra.

Az alábbi, járványhelyzet következményeként felmerülő helyzetek tekintetében a vészhelyzeti tervek összeállításánál kövesse az állami, helyi, törzsi, és/vagy területi ajánlásokat!

  • A távollétek, hiányzások arányának megnövekedése a dolgozók körében.
  • A közösségi távolságtartás kényszere, a lépcsőzetes műszakkezdés, a tevékenység volumenének csökkenése, a távolról nyújtott szolgáltatások és egyéb, a kitettség csökkentését célzó intézkedések.
  • Az alapvető szolgáltatások csökkentett létszámmal történő ellátásának lehetőségei, ideértve a munkaerő keresztképzését is a különböző tevékenységek zavartalan folytatása, valamint a bizonyos szolgáltatások iránt megnövekedett kereslet kielégítése érdekében.
  • Zavarok az ellátási láncban, késedelmes szállítások.

A terveknek ezen felül azonosítaniuk és vizsgálniuk kell a későbbi részekben leírt egyéb olyan lépéseket, amelyeket a munkáltatók tehetnek annak érdekében, hogy csökkentsék a dolgozók SARS-CoV-2 kitettségi kockázatát a munkahelyen.

Készüljön fel alapvető, a fertőzést megelőző intézkedések bevezetésére

A legtöbb munkáltatóesetében a dolgozók védelme az alapvető fertőzésmegelőzési intézkedések hangsúlyozásán fog múlni. Adott esetben minden munkáltatónak be kell vezetnie a megfelelő higiéniai és infekciókontroll gyakorlatokat, úgymint:

  • Rendszeres és alapos kézmosás lehetővé tétele, ide értve a dolgozók, vásárlók és a munkaterületre látogatók részére elérhető kézmosóhely biztosítását is. Ha folyó víz és szappan nem áll azonnal rendelkezésre, biztosítson legalább 60% alkohol tartalmú kézfertőtlenítő szert.
  • Bátorítsa a dolgozókat arra, hogy betegen ne járjanak dolgozni.
  • Népszerűsítse a légúti illemszabályokat, vagyis azt a gyakorlatot, hogy köhögés és tüsszentés esetén a szájukat és orrukat takarják el.

Tegyen elérhetővé a vásárlók és a látogatók számára papírzsebkendőt és szemétgyűjtő edényt.

  • A munkáltatóknak meg kell vizsgálniuk, hogy amennyiben az állami vagy helyi egészségügyi hatóságok a fizikai távolságtartást javasolják követendő stratégiaként, be tudnak-e vezetni olyan intézkedéseket, amelyek ezt támogatják a dolgozók között illetve a dolgozók és mások között, például rugalmassá tudják-e tenni a munkavégzés területét (pl. távmunkával) vagy idejét (pl. lépcsőzetes műszakkezdés bevezetésével).
  • Ha lehet, tartsa vissza a dolgozókat attól, hogy egymástelefonját, asztalát, irodáját, szerszámait vagy felszerelését használják.
  • Folytasson rendszeres takarítást, amely kiterjed a felületek, a felszerelés és egyéb, a munkavégzéshez tartozó területen található tárgyak rutinszerű tisztítására és fertőtlenítésére is. A tisztítószerek kiválasztásánál a munkáltató a Környezetvédelmi Hivatal (EPA) által jóváhagyott, az újonnan kialakult virális kórokozók elleni hatékonyságot feltüntető fertőtlenítőszer címke alapján dönthet. Az EPA újonnan kialakult virális kórokozók elleni hatékonyságot igazoló tanúsítványával forgalmazott termékek a viszonylag nehezen megölhető vírusok adatai alapján a SARS-CoV-2 ellen valószínűleg hatékonyak lesznek. Minden tisztító és fertőtlenítő szer használata közben tartsa be a gyártó használati utasításait! (pl. hígítás, felviteli mód, hatóidő, egyéni védőfelszerelés).

Stratégiák és eljárások kidolgozása a betegek gyors azonosítására, és ha szükséges, elkülönítésükre

  • A potenciálisan fertőző személyek gyors azonosítása és elkülönítése kritikus lépés a dolgozók, vásárlók, látogatók és a munkaterületen tartózkodó többi ember védelmében.
  • A munkáltatóknak tájékoztatni kell az alkalmazottakat, és bátorítani őket arra, hogy ha felmerül a Covid19 fertőzésnek való kitettség veszélye, monitorozzák magukat, keressék a betegségre utaló jeleket és tüneteket.
  • A munkáltatóknak stratégiákat és eljárásokat kell kialakítania azzal a céllal, hogy a dolgozók jelenthessék, ha megbetegszenek vagy a Covid19 tüneteit észlelik magukon. Ahol szükséges, a munkaadónak azonnali elkülönítési stratégiákat és eljárásokat kell kialakítania a Covid19 jeleit vagy tüneteit mutató munkaadók számára, és a dolgozókat felkészíteni ezek végrehajtására. A potenciálisan fertőző személyeket el kell távolítani a dolgozók, ügyfelek és látogatók közeléből. A legtöbb munkahelyen nincs izolációs szoba, de egy erre a célra meghatározott, zárható ajtajú helyiség is megfelel, amíg a potenciálisan beteg személyt nem távolítják el a munkaterületről.
  • Tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az esetleges Covid19 beteg légúti váladékainak terjedése korlátozva legyen. Lássa el maszkkal, ha lehetséges, és kérje meg a viselésére, hacsak nem ütközik ez túlzott nehézségekbe. Megjegyzés: Az igazolt vagy gyanított betegek által viselt szájmaszk (más néven sebészi maszk, sebészi orr-szájmaszk vagy egyéb hasonló kifejezés) nem tévesztendő össze a dolgozók részére gyártott egyéni védőfelszereléssel. A maszk arra szolgál, hogy a potenciálisan fertőző légúti váladékokat a forrásukhoz (azaz a kibocsátó orrához vagy a szájához) minél közelebb állítsa meg.
  • Ha lehet, a gyanított Covid19 betegeket is különítse el az igazoltan vírusfertőzött esetektől, megelőzve ezzel a további átvitelt–fokozottan érvényes ez azokra a munkaterületekre, ahol egészségügyi szűrés, betegosztályozás vagy egyéb egészségügyi tevékenység történik. Az elkülönítés történhet tartós eszközökkel (pl. fal mögött/külön szobában) vagy ideiglenes válaszfallal (pl. műanyag függönyökkel).
  • Korlátozza azoknak a személyeknek a számát, akik beléphetnek az izolált területekre.
  • Óvja azokat a dolgozókat, akik a betegekkel közeli (vagyis 2 méternél közelebbi) kapcsolatba kerülnek, vagy hosszan tartó/ismétlődő kapcsolatban állnak! Alkalmazzon kisegítő technikai és adminisztratív eszközöket, biztonságos munkavégzési gyakorlatokat és egyéni védőfelszerelést! A betegekkel hosszan tartó vagy ismétlődő kapcsolatba kerülő dolgozókról a későbbi szakaszokban, a közepes, magas és nagyon magas kockázati kitettséggel járó munkahelyek között lesz még szó.

Fejlesszen ki rugalmas munkavégzési szabályokat és munkahelyvédelmi programot, ezeket vezesse be és ismertesse a dolgozókkal!

  • Támogassa nyíltan és kifejezetten a beteg dolgozók otthon maradását.
  • Győződjön meg arról, hogy a betegszabadságok szabályozása megfelel a közegészségügyi előírásoknak, és arról is, hogy a dolgozók ismerik ezeket a szabályokat.
  • Kezdeményezzen párbeszédet a beteg dolgozók otthonmaradásának fontosságáról azokkal a cégekkel is, amelyek az Ön vállalkozásának biztosítanak alkalmi vagy szerződéses munkavállalókat. Ösztönözze őket, hogy biztosítsanak retorziók nélküli távolmaradási lehetőségeket.
  • Az akut légzőszervi megbetegedéssel távolmaradók esetében ne ragaszkodjon orvosi igazoláshoz se a betegség miatti távollét kiadásához, se a munkába visszatéréshez, tekintve, hogy az ellátást végző rendelők és kórházak különösen zsúfoltak lehetnek, és nem tudnak időben kiállítani ilyen igazolásokat.
  • Folytasson olyan rugalmas munkaügyi politikát, amely lehetővé teszi a dolgozóknak, hogy otthon maradjanak beteg családtagjukat ápolni. A munkaadóknak tudatában kell lenniük, hogy a szokásosnál több munkavállalónak kell majd otthon maradnia azért, hogy beteg gyermekét vagy más családtagját ápolja.
  • Tartsa szem előtt, hogy azoknak a dolgozóknak, akiknek a családjában beteg van, otthon kell maradniuk, hogy gondoskodjanak róla. Tájékozódjon aCDC A Covid19 terjedésének megállítása az otthonokban és a lakóközösségekben című ideiglenes útmutatójából: www.cdc.gov/coronavirus/2019ncov/hcp/guidance-prevent-spread.html.
  • Legyen tisztában a dolgozók fizetéssel, távolmaradással, biztonsággal, egészséggel és minden egyéb járványhelyzetben felmerülhető kérdéssel kapcsolatos aggodalmával. Biztosítson megfelelő, hasznos és célirányos képzéseket, oktatásokat és tájékoztató anyagokat a vállalkozás számára nélkülözhetetlen munkakörökről és a munkakört betöltők egészségének védelméről és biztonságáról, így a megfelelő higiéniáról és a munkahelyi biztonsági berendezések használatáról (köztük az egyéni védőfelszerelések használatáról is). A tájékozott dolgozók, akik munkahelyükön biztonságban érzik magukat, kisebb valószínűséggel maradnak távol, ha nem szükséges.
  • Működjön együtt a munkavállalói egészségbiztosítást nyújtó biztosítótársaságokkal, valamint az állami és helyi egészségügyi szervezetekkel, tájékoztassa a dolgozókat és az ügyfeleket a Covid19-járvány esetén elérhető egészségügyi ellátásról.

Vezessen be munkahelyi ellenőrzési rendszert

A foglalkozásbiztonsági és egészségügyi szakemberek egy „védekezési hierarchia” nevű keretrendszert használnak annak érdekében, hogy kiválasszák a megfelelő módszert a munkahelyek veszélyforrásainak ellenőrzés alatt tartására. Más szóval egy veszélyforrás kezelésének legjobb módja az, ha módszeresen eltávolítjuk a munkahelyről, nem pedig az, ha a dolgozókra bízzuk, hogy csökkentsék a kockázati kitettségüket. A Covid19 járvány alatt, amikor a veszélyforrást nem lehet eltávolítani, a leghatékonyabb védelmi intézkedések (hatékonyság szerinti csökkenő sorrendben, elöl a leghatékonyabb, utoljára a legkevésbé hatékony): műszaki védekezési eszközök, adminisztratív intézkedések, biztonságos munkamódszerek (az adminisztratív intézkedések egyik formája), és az egyéni védőfelszerelés. Ha a bevezetés egyszerűségét, a hatékonyságot és a költségeket is figyelembe vesszük, mindegyik intézkedésnek van előnye és hátránya is. A legtöbb esetben a védelmi intézkedések kombinációjára lesz szükség ahhoz, hogy a dolgozókat megóvja a SARS-CoV-2-kitettségtől.

Az alább tárgyalt munkahelyi intézkedéstípusok kiegészítéseként a CDC vállalkozások részére készített útmutatója bemutatja a munkaadóknak és a dolgozóknak a munkahelyeken bevezetni ajánlott SARS-CoV-2 fertőzés megelőzési stratégiákat: www.cdc.gov/coronavirus/2019ncov/specific-groups/guidance-business-response.html.

Műszaki védekezési eszközök

Műszaki védekezési eszközök alatt a dolgozók munkavégzéssel kapcsolatos veszélyforrásoktól történő elszigetelését értjük. Az ilyen típusú intézkedések csökkentik a veszélynek való kitettséget azokon a munkahelyeken, ahol erre szükség van anélkül, hogy a dolgozók viselkedésére támaszkodnának. Költséghatékonyság szempontjából ezek lehetnek a bevezethető intézkedések közül a legjobbak. A SARS-CoV-2 elleni védekezés műszaki eszközei például:

  • Nagy hatékonyságú légszűrők beszerelése.
  • A munkavégzés helyén a légcserék számának megemelése.
  • Fizikai térelválasztók, például átlátszó műanyag tüsszentés védők beállítása.
  • Lehetőség biztosítása az ügyfeleknek az ügyfélszolgálat elérésére anélkül, hogy elhagynák az autójukat: „drive-in ügyfélszolgálati rendszer” kiépítése.
  • Speciális negatív nyomású szobák olyan helyszíneken, ahol például aeroszol képző beavatkozásokat végeznek (pl. egészségügyi intézményekben levegő útján terjedő fertőzések izolációs szobái, vagy különleges bonctermek a kórbonctan területén).

Adminisztratív intézkedések

Az adminisztratív intézkedések a dolgozó vagy a munkáltatórészéről igényelnek beavatkozást. Ezek az intézkedések jellemzően a munkaügyi politikában hozott változások, vagy olyan eljárások, amelyek csökkentik vagy minimalizálják a veszélynek való kitettséget.

A SARS-CoV-2 ellen hozott adminisztratív intézkedések például:

  • A beteg dolgozók otthonmaradásra ösztönzése.
  • A dolgozók, ügyfelek és vásárlók közötti kapcsolat minimálisra csökkentése, a személyes kapcsolat helyettesítése virtuális kommunikációval, lehetőség szerint távmunka alkalmazása.
  • Váltott munkanapok vagy plusz műszakok bevezetése annak érdekében, hogy minél kevesebben tartózkodjanak a telephelyen egyidejűleg, de a fizikai távolság megtartása mellett is le tudják dolgozni a teljes munkaidejüket a telephelyen.
  • A Covid19-járvány által erősen sújtott területekre történő nem feltétlenül szükséges utazások lemondása. Rendszeresen ellenőrizze a CDC utazási figyelmeztetési szintjeit: www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers.
  • Vészhelyzeti kommunikáció megtervezése, ideértve egy fórum létrehozását a dolgozók aggodalmainak megválaszolására és az Internetes kapcsolatok kiépítését is, amennyiben ez lehetséges.
  • A Covid19 kockázati tényezőiről és a védekezésről szóló naprakész oktatás és képzés biztosítása a dolgozók részére (pl. köhögési illemszabályok és az egyéni védőfelszerelés karbantartása).
  • A védelmi ruházat és felszerelés viselésére kényszerülő dolgozók képzése a helyes beöltözés, viselés/használat és kiöltözés módjáról a már meglévő és a potenciálisan felmerülő feladataik folyamatos ellátásának keretei között. A képzés anyaga elérhető és érthető kell legyen minden dolgozó számára nyelvi és megfogalmazási (értelmezhetőségi) szempontból egyaránt.

Biztonságos munkamódszerek

A biztonságos munkamódszerek az adminisztratív intézkedések közül azok, amelyek a munka biztonságos és megfelelő elvégzése érdekében a veszélynek történő kitettség időtartamának, gyakoriságának vagy intenzitásának csökkentését célozzák. A SARS-CoV-2 ellen hozott biztonságos munkamódszerek például:

  • A személyes higiénia fejlesztését elősegítő eszközök és munkakörnyezet biztosítása. Lássa el a dolgozókat például papírzsebkendővel, érintésmentes papírkosarakkal, kézmosószappannal, legalább 60 százalékos alkoholtartalmú kézfertőtlenítő szerrel, a munkafelületek tisztítása céljából pedig fertőtlenítőszerrel és eldobható törlővel.
  • A rendszeres kézmosás vagy kézfertőtlenítő szer használatának megkövetelése. A dolgozók mindig kezet kell mossanak látható szennyeződés esetén és az egyéni védőfelszerelés eltávolítása után.
  • Kézmosásra figyelmeztető felhívások kihelyezése a mosdókban.

Egyéni védőfelszerelés (EVF)

Noha a műszaki és adminisztratív intézkedések hatékonyabbnak tekinthetők a SARS-CoV-2 kitettség lehető legkisebbre csökkentésében, bizonyos kitettségek megelőzéséhez egyéni védőfelszerelésre is szükség lehet. Az egyéni védőfelszerelés nem helyettesítheti az egyéb megelőzési stratégiákat annak ellenére sem, hogy helyes használatával bizonyos kitettségeket ki lehet küszöbölni.

Az EVF körébe tartozik például a kesztyű, az arcvédő pajzs, a szájmaszk és szükség esetén a légzésvédelem is. Egy Covid19-hez hasonló fertőző betegség járványkitörésének idején az egyes munkafeladatokhoz tartozó egyéni védőfelszerelésekre irányuló követelmények megváltozhatnak a földrajzi helyszín, a dolgozók aktuális kockázati besorolása és az EVF Covid19 terjedésének megakadályozásában nyújtott hatékonysága alapján. A munkaadóknak rendszeresen ellenőrizniük kell az OSHA, valamint a CDC honlapját az EVF ajánlások aktualizálása miatt.

Az egyéni védőfelszerelések:

  • A dolgozót érő veszélyek alapján legyenek megválasztva.
  • Illeszkedjenek megfelelően viselőjükhöz, ezt szükség szerint időszakosan ellenőrizni is kell (pl. a légzőkészülékek esetében).
  • Viselésük legyen megfelelő és következetes mindig, amikor szükséges.
  • Felülvizsgálatuk, karbantartásuk és szükség esetén cseréjük rendszeresen történjen meg.
  • Levételük, tisztításuk, tárolásuk vagy adott esetben ártalmatlanításuk a saját, mások vagy a környezet fertőzésének elkerülésével történjen.

A munkaadók kötelessége, hogy a munkavállalókat olyan szintű EVF-el lássák el, amely a biztonságos munkavégzéshez szükséges. A Covid19-járvány alatt szükséges EVF-ek típusa a munkavégzés közben történő SARS-CoV-2 fertőzés kockázata és a fertőzési kitettség lehetőségét hordozó munkafeladatok alapján kerül meghatározásra.

Azok a dolgozók, akik ismert vagy gyanított SARS-CoV-2 fertőzött betegekhez 2 méternél közelebb dolgoznak és aeroszolt generáló beavatkozásokat végeznek, légzésvédőt kell viseljenek:

A Munkabiztonsági és Munkaegészségügyi Intézet (NIOSH) által elfogadott N95-ös szűrő típusú légzésvédő maszkot vagy ennél magasabb szintű védelmet részletes, átfogó írásbeli légzésvédelmi program alapján kell alkalmazni, amely tartalmazza az illeszkedési próbát, a felkészítést és az orvosi vizsgálatokat is. Erről bővebben az OSHA Légútvédelmi Előírásában olvashat: 29 CFR 1910.134, www.osha.gov/laws-regs/regulations/ standardnumber/1910/1910.134.

  • Ha az egyszer használatos N95-ös szűrő típusú légzésvédő maszkok beszerzése nem megoldható, vegye fontolóra olyan légzésvédők használatát, amelyek erősebb védelmet nyújtanak és a dolgozók kényelmét növelik. További elfogadható légzőkészülékek lehetnek még: R/P95, N/R/P99 vagy N/R/P100 szűrővel rendelkező légzőkészülékek; légtisztító elasztomer fél- vagy egészmaszkok megfelelő szűrőkkel vagy szűrőbetétekkel; nagy hatékonyságú részecskeszűrővel (high-efficiency particulate arrestance, HEPA) felszerelt levegőrásegítéses szűrési elvű légzésvédő (powered air purifying respirator, PAPR); vagy nyomólevegős légzésvédő (supplied air respirator, SAR). A légzésvédők optimalizálásáról a CDC/NIOSH útmutatójában olvashat:

www. cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/respirators-strategy.

  • Vegye fontolóra a szűrő típusú légzésvédő maszkoknál jóval hatékonyabb védelmet biztosító PAPR vagy SAR légzésvédők használatát minden olyan tevékenységnél, amely aeroszol képződésével járhat (ilyenek pl. amelyek köhögési ingert kelthetnek, egyes fogászati beavatkozások, invazív mintagyűjtés, pipettázás, kémcsövek rázása vagy vortex keverő használata, fecskendő töltése, centrifugálás).
  • N95 légzőkészüléket abban az esetben használjon, ha szükség van mind légúti védelemre, mind vér vagy egyéb testnedvek elleni védelemre.
  • A légzésvédőn is lehet arcvédő pajzsot viselni, így megóvhatják a légzésvédőt a fertőző szennyeződéstől. Egyes légzőkészülékek előrefelé kitüremkedő kialakításúak (kacsacsőr stílusúak), ezeket nem könnyű helyesen viselni az arcvédő pajzs alatt. Győződjön meg arról, hogy az arcpajzs nem gátolja a levegő áramlását a légzőkészüléken keresztül!
  • Olyan tényezőket vegyen figyelembe, mint a funkció, az illeszkedés, a dekontaminálhatóság, az ártalmatlanítás és a költség. Az OSHALégzésvédelmi elektronikus eszköztára olyan alapvető információkat közöl a légzőkészülékekről, mint az egészségügyi követelmények, karbantartás és ápolás, illeszkedési teszt, írott légzésvédelmi programok és légzőkészülékek önkéntes használata, amelyeket a munkaadók is hasznosnak találhatnak a dolgozók képzése során: www.osha.gov/SLTC/ etools/respiratory. Tájékozódjon továbbá a Nemzeti Munkahelybiztonsági és Egészségvédelmi Intézet (National Institute for Occupational Safety and Health, NIOSH) légzőkészülékekről szóló útmutatójából: www.cdc.gov/niosh/topics/respirators.
  • A légzőkészülék használatára való felkészítés ki kell terjedjen a kiválasztásra, a használatra (ideértve a fel- és levételt is) a helyes ártalmatlanításra, az esetleges sérülések vizsgálatára, a karbantartásra és a légzésvédelmi felszerelés korlátaira is. Erről bővebben itt olvashat: www. osha.gov/SLTC/respiratoryprotection.
  • Az, hogy melyik típusú légzőkészülék lesz megfelelő, a kitettség típusától és a Covid19 átviteli mintázatától függ. Erről olvashat itt: “Respirator Selection Logic” (Milyen érvek alapján válasszunk légzőkészüléket) a NIOSH weboldalán: www. cdc. gov/niosh/docs/2005-100/default.html vagy itt: “Respiratory Protection eTool” az OSHA weboldalán: www.osha.gov/ SLTC/etools/respiratory

Tartsa be az OSHA már létező előírásait

Az OSHA létező előírásai vonatkozhatnak a dolgozók védelmére a SARS-CoV-2-nek való kitettséget, illetve a SARS-CoV-2-vel történő fertőződést illetően.

Annak ellenére, hogy nincsenek kifejezetten a SARS-CoV-2-re vonatkozó utasítások, az OSHA egyes előírásai alkalmazhatóak a foglalkozás körében megvalósuló SARS-CoV-2 kitettség megelőzésére. A leginkább relevánsak ezek közül:

  • Az OSHA egyéni védőfelszerelésre (EVF) vonatkozó szabályozása (az általános iparban, 29 CFR 1910 I alrész), amely előírja a kesztyűk, valamint a szem, az arc és a légutak védelmére alkalmas eszköz használatát. Lásd: www.osha.gov/laws-regs/regulations/ standardnumber/1910#1910_Subpart_I.
  • Amikor a dolgozók védelméhez szükség van légzőkészülékre, vagy ahol a munkáltatók előírják ennek használatát, a munkáltatóknak biztosítaniuk kell egy, a Légzésvédelmi Szabályzattal (29 CFR 1910.134) összhangban lévő átfogó légzésvédelmi programot. Lásd: www.osha.gov/lawsregs/regulations/standardnumber/1910/1910.134.
  • Az 1970. évi Munkahelyi biztonsági és egészségvédelmi törvény Általános rendelkező záradékának 5. § 1. bekezdés (a) pontja és a 29 USC 654(a)(1) kimondja, hogy a munkáltatók kötelesek minden munkavállaló számára „olyan munkát, valamint a munka elvégzésre alkalmas olyan területet biztosítani, amely mentes minden olyan ismert kockázati tényezőtől, amely halált vagy súlyos fizikai sérülést okoz, vagy valószínűleg okoz.” Lásd: www. osha. gov/laws-regs/oshact/completeoshact.

Az OSHA vér útján terjedő kórokozókról szóló előírása (29 CFR 1910.1030) kiterjed az emberi vérnek és egyéb potenciálisan fertőző anyagoknak való, foglalkozás körében felmerülő kitettségre. A SARS-CoV-2 átvitelére alkalmas légúti váladékokat jellemzően nem sorolják ide. Az előírás rendelkezései azonban biztosítanak egy keretrendszert, amely segíthet a vírus egyes, az előírás által külön nem említett forrásainak, például a testnedveknek (amilyenek a légúti váladékok is) való kitettségnek ellenőrzés alá vonásában. Lásd: www.osha.gov/laws-regs/ regulations/standardnumber/1910/1910.1030.

Az OSHA Covid19 honlapján találhatók további információk az OSHA előírásairól és követelményeiről, ideértve az azokkal az államokkal szemben támasztott követelményeket, amelyek OSHA által elfogadott állami program alapján működnek, nyilvántartási követelményeket, a sérülések/megbetegedések nyilvántartási feltételeit, valamint a higiéniával kapcsolatos előírásokat és a közönséges fertőtlenítő és sterilizáló szerekben megtalálható veszélyes vegyszerek kockázatának kommunikálásáról szóló rendeleteket is. Lásd: www.osha.gov/SLTC/covid-19/standards.html.

A dolgozók SARS-CoV-2-nek való kitettségének osztályozása

A dolgozók SARS-CoV-2-nek, vagyis a Covid19-et okozó vírusnak való foglalkozási kitettsége a járvány idején a nagyon magas szintű kockázattól terjedhet a magas, közepes és alacsony (figyelmeztetési) szintűig. A kockázat szintje részben a tevékenység jellegétől függ, szükséges-e ismert vagy feltételezett SARS-CoV-2 fertőzöttekkel 2 méternél közelebbi kapcsolatba kerülni, valamint szükséges-e a kapcsolatot az ilyen személyekkel ismételten vagy hosszú időn keresztül fenntartani. A megfelelő óvintézkedések meghatározásához és meghozatalához az OSHA a munkaköri feladatokat négy kockázati szintre osztotta: nagyon magas, magas, közepes és alacsony kockázat. A Foglalkozási Kockázati Piramis a négy kitettségi kockázati szintet piramis formában mutatja be, a kockázat valószínűségének megoszlása szerint. A legtöbb amerikai dolgozó valószínűleg az alacsony (figyelmeztetési) vagy közepes kitettségi szint alá fog besorolódni.

A Covid19 Foglalkozási Kockázati Piramisa

A Covid19 fmunkahelyi kockázati piramisa

Nagyon magas kitettségi kockázat

A nagyon magas kitettségi kockázatú foglalkozások azok, amelyek során orvosi, kórbonctani vagy laboratóriumi eljárások közben az ismert vagy feltételezett Covid19 forrásnak kitettség kockázata potenciálisan magas. Ebbe a kategóriába tartoznak az alábbi dolgozók:

  • Egészségügyi dolgozók (pl. orvosok, nővérek, fogorvosok, mentésben dolgozók, sürgősségi technikusok) akik aeroszolt generáló beavatkozásokat (pl. intubálást, köhögést kiváltó beavatkozásokat, bronchoszkópiát, bizonyos fogászati beavatkozásokat és vizsgálatokat vagy invazív mintagyűjtést) végeznek ismert vagy feltételezett Covid19 betegeken.
  • Egészségügyi vagy laboratóriumi dolgozók, akik az ismert vagy gyanított Covid19 betegektől gyűjtenek mintákat, vagy a begyűjtött mintákkal dolgoznak (pl. ismert vagy feltételezett Covid19 betegek sejttenyészetének kezelése.
  • A kórbonctani dolgozók, ha az általában aeroszolt generáló boncolást olyan személyek holttestén végzik, akiknél a halál időpontjában a Covid19 igazoltan vagy feltételezhetően fennállt.

Magas kitettségi kockázat

A magas kitettségi kockázatú foglalkozások azok, amelyek során az ismert vagy feltételezett Covid19 forrásnak kitettség kockázata potenciálisan magas. Ebbe a kategóriába tartoznak az alábbi dolgozók:

  • Az egészségügyi ellátó és támogató személyzet (pl. orvosok, nővérek és a kórházi személyzet egyéb tagjai, akik a beteg kórtermeibe belépnek) akik ismert vagy feltételezett Covid19 betegekkel érintkeznek. (Megjegyzés: ha ezek a dolgozók aeroszolt generáló beavatkozásokat végeznek, a kitettségi kockázati szintjük nagyon magasra változik.)
  • Egészségügyi szállításban dolgozók (pl. mentőautón dolgozók) akik ismert vagy feltételezett Covid19 betegeket zárt terű járműben szállítanak.
  • Azok a halottasházi dolgozók, akik (pl. hamvasztáshoz vagy temetéshez) végeznek előkészítő munkálatokat olyan személyek holttestén, akiknél a halál időpontjában a Covid19 igazoltan vagy feltételezhetően fennállt.

Közepes kitettségi kockázat

Közepes kitettségi kockázatú foglalkozások azok, amelyek gyakori vagy szoros (2 méternél közelebbi) kapcsolatot követelnek meg olyan személyekkel, akik lehetnek SARS-CoV-2 fertőzöttek, de akiknél a Covid19 nem ismert és nem is feltételezett. A közösségi terjedéstől mentes területeken ebbe a rizikócsoportba azok a dolgozók tartoznak, akik ismétlődő kapcsolatba kerülnek széles körben terjedő Covid19 által sújtott nemzetközi utazásokról visszatérő személyekkel. Ahol fennáll a közösségi terjedés, ott ebbe a csoportba a lakosság tagjainak széles körével (pl. iskolákban, nagy népsűrűségű munkakörnyezetekben, nagyobb volumenű kiskereskedelmi egységekben) kapcsolatba kerülő dolgozók tartoznak.

Alacsony (figyelmeztetési szintű) kitettségi kockázat

Az alacsony (figyelmeztetési szintű) kockázati kitettség alá tartozó munkakörök azok, amelyek elvégzéséhez nem szükséges gyakori és közeli (2 méternél közelebbi) kapcsolatba kerülni sem ismert vagy feltételezett SARS-CoV-2 fertőzött személyekkel, sem a lakosság tagjainak széles körével. Az ebbe a kategóriába tartozó a dolgozóknak munkaköri kapcsolata a lakossággal is és a kollégákkal is minimális.

Alacsony (figyelmeztetési) szintű kitettségi kockázati besorolású munkahelyek: Hogyan védheti meg a dolgozókat

Azoknak a dolgozóknak esetében, akik nincsenek rendszeresen kapcsolatban a lakossággal, a munkáltató kövesse az e kiadvány 7. oldalán található „Amit minden munkáltató megtehet a dolgozók SARS-CoV-2 kitettségi kockázatának csökkentése érdekében” című fejezet útmutatásait, és alkalmazza az abban leírt intézkedéseket.

Műszaki védekezési eszközök

Az alacsony kockázati kitettségű csoportban dolgozók védelmére nincs semmilyen külön ajánlott műszaki eszköz. A munkáltató biztosítsa, hogy a már meglévő, a dolgozók egyéb munkahelyi veszélyektől való megóvását szolgáló műszaki védelmi eszközök, amennyiben vannak ilyenek, továbbra is maradéktalanul ellátják a funkciójukat.

Adminisztratív intézkedések

  • Kísérje figyelemmel a Covid19-ről kiadott közegészségügyi híradásokat és ajánlásokat, és biztosítsa a dolgozók hozzáférését ezekhez az információkhoz. Ellenőrizze rendszeresen a CDC Covid19 honlapját: www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov.
  • Kérje a dolgozók együttműködését, hogy megtervezhesse a Covid19-ről szóló fontos információk kommunikációját.

Egyéni védőfelszerelés:

Az alacsony kitettségű rizikócsoportban dolgozók védelmére nincs külön ajánlott EVF. A dolgozók használják továbbra is ugyanazt az EVF-t, amelyet egyébként használnának munkafeladataik ellátásához.

Közepes kitettségi kockázati besorolású munkahelyek: Hogyan védheti meg a dolgozókat

A közepes kitettségi kockázati szintű besorolású munkahelyeken dolgozók esetében a munkáltató kövesse az e kiadvány 7. oldalán található „Amit minden munkáltató megtehet a dolgozók SARS-CoV-2 kitettségi kockázatának csökkentése érdekében” című fejezet útmutatásait, és alkalmazza az abban leírt mentesítési intézkedéseket.

Műszaki védekezési eszközök

  • Szereljen fel fizikai térelválasztókat, például átlátszó műanyag tüsszentés védőket, ahol szükséges.

Adminisztratív intézkedések

  • Vegye fontolóra szájmaszkok felajánlását a beteg dolgozók és ügyfelek számára, hogy amíg a munkahelyet el nem hagyják (orvosi vizsgálat/kezelés vagy hazatérés céljával) a légúti váladékokat tartsa vissza. Ha hiány mutatkozna szájmaszkokban, egy újra felhasználható és dekontaminálható arcvédő pajzs is elfogadható védelmi megoldás lehet a cseppfertőzéssel történő terjedés ellen. A légzőkészülékek készletoptimalizálásáról a CDC/NIOSH útmutatójában olvashat, amely a sebészi maszkok használatával is foglalkozik, itt: www.cdc.gov/ coronavirus/2019-ncov/hcp/respirators-strategy.
  • Folyamatosan informálja az ügyfeleket a Covid19 tüneteiről és kérje meg a beteg ügyfeleket, hogy csökkentsék a kapcsolatot a dolgozókkal a lehető legritkább alkalmakra amíg újra egészségesek nem lesznek, például tegyen ki hirdetményeket a Covid19-ről olyan üzletekben, ahol beteg vásárlók járhatnak (pl. gyógyszertárakban), vagy a kész receptek átvételi értesítéséről küldött automata üzenetekbe Covid19 tájékoztató beépítése.
  • Ha szükséges, korlátozza az ügyfelek és a közönség bejutását a munkahelyre, vagy korlátozza bizonyos munkaterületekre.
  • Készítsen stratégiát a személyes érintkezések minimalizálására (pl. drive-in átadóablakok, telefonos kommunikáció, távmunka).
  • Kommunikálja az egészségügyi szűrés vagy egyéb helyszíni munkaegészségügyi erőforrások elérhetőségét (pl. helyszíni ápolónő, távgyógyászati szolgáltatások).

Egyéni védőfelszerelés (EVF)

Az EVF választásánál olyan tényezőket vegyen figyelembe, mint a funkció, az illeszkedés, a dekontaminálhatóság, az ártalmatlanítás és a költség. Olyan esetekben, ha az EVF rendszeresen, ismételten és hosszú időn át lesz használatban, egy drágább, tartós EVF végeredményben olcsóbb lehet, mint az egyszer használatos változat. Minden munkáltatónak ki kell választania az egyéni védőfelszereléseknek azt a kombinációját, amely kifejezetten az adott munkahelyen szolgálja a dolgozó védelmét.

A közepes kockázati kitettségű dolgozóknak valószínűleg kesztyű, köpeny, szájmaszk és/vagy arcvédő pajzs vagy védőszemüveg valamilyen kombinációját kell viselnie. A közepes kockázati kitettségi kategóriába sorolt dolgozók egyéni védőfelszereléseinek kombinációi a munkafeladattól, a munkáltató kockázati felmérésétől és a dolgozót munka közben érő kitettségtől függően változhatnak.

Azokra a ritka esetekre, ha az ebbe a kockázati kategóriába sorolt dolgozóknak légzőkészüléket kellene használniuk, ennek a kiadványnak a 14. oldalán, az egyéni védőfelszerelésekről szóló részben talál részletes információkat a légzőkészülékről. A legfrissebb információkért látogasson el az OSHA Covid19 oldalára: www.osha.gov/covid-19.

A magas kitettségi kockázatú foglalkozások azok, amelyek során az ismert vagy feltételezett Covid19 forrásnak kitettség kockázata potenciálisan magas.

A nagyon magas kitettségi kockázatú foglalkozások azok, amelyek során aeroszol képződésével vagy mintagyűjtéssel/kezeléssel járó különleges orvosi, kórbonctani vagy laboratóriumi eljárások közben nagyon magas az ismert vagy feltételezett Covid19 forrásnak kitettség lehetősége.

Magas és nagyon magas kitettségi kockázati besorolású munkahelyek: Hogyan védheti meg a dolgozókat

A magas és nagyon magas kitettségi kockázati szintű besorolású munkahelyeken dolgozók esetében a munkáltató kövesse az e kiadvány 7. oldalán található „Amit minden munkáltató megtehet a dolgozók SARS-CoV-2 kitettségi kockázatának csökkentése érdekében” című fejezet útmutatásait, és alkalmazza az abban leírt mentesítési intézkedéseket.

Műszaki védekezési eszközök

Biztosítsa a megfelelő légkezelő eszközök meglétét és működőképességét az egészségügyi intézményekben. A légcserélő eszközöket illető további javaslatokért tekintse meg az „A környezeti eredetű infekciókontroll irányelvei az egészségügyi intézményekben” előírásait: www. cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/rr5210a1.htm.

  • A CDC ajánlása értelmében a feltételezett vagy igazolt Covid19 betegeket (vagyis akiknél folyik a vizsgálat) ha lehet, levegőben terjedő fertőzések elleni izolációs kórteremben kell elhelyezni.
  • Ha lehet, az aeroszolt generáló beavatkozásokat ismert vagy feltételezett Covid19 betegeken mindig izolációs kórteremben végezzék. A halál utáni tevékenységek közben az aeroszolt generáló beavatkozásokhoz, ha ezeket olyan személyek holttestén végzik, akiknél a halál időpontjában ismert vagy feltételezett Covid19 állt fenn, használják a bonctermet vagy egyéb izolációs termet. A CDC post mortem útmutatója itt érhető el: www.cdc.gov/coronavirus/2019ncov/hcp/guidance-postmortem-specimens.html. Kórbonctani tevékenységekre az OSHA Covid19 oldalán is elérhető egy útmutató: www.osha.gov/covid-19.

Ismert vagy feltételezett Covid19 betegektől levett mintákkal végzett tevékenység közben alkalmazza a biológiai biztonság 3. szintjének megfelelő különleges óvintézkedéseket. A biológiai biztonság szintjeiről további információkat talál az Egyesült Államok Egészségügyi és Szociális Minisztériumának (HHS) „Biológiai biztonság mikrobiológiai és orvosbiológiai laboratóriumokban” című kiadványában: www.cdc.gov/biosafety/ publications/bmbl5.

Adminisztratív intézkedések

Egészségügyi intézmény esetében a fertőzött személyek azonosítása és elszigetelése, valamint a dolgozók védelme tekintetében kövesse a régebben meghozott irányelveket és a létesítményre vonatkozó előírásokat.

  • Készítsen és vezessen be olyan intézkedéseket, amelyek csökkentik a kitettséget, például a Covid19 betegek kohorszokba osztása (vagyis csoportosítása), amennyiben nem áll rendelkezésre külön szoba.
  • Helyezzen ki jelzéseket, amelyek utasítják a betegeket és családtagjaikat, hogy légúti megbetegedésre utaló tüneteiket az intézménybe érkezés után azonnal jelentsék, és használjanak egyszer használatos szájmaszkot.
  • Covid19-járvány során esetleg javasoljon fokozott monitorozást a dolgozóknak.
  • Minden dolgozónak biztosítson a munkahelyén jellemzően felmerülő Covid19 átvitel megelőzéséről szóló felkészítést és képzést, ideértve a bevezető, illetve az ismétlő/felfrissítő jellegű képzéseket is.
  • Győződjön meg arról, hogy a dolgozók stresszhelyzeteinek kezelésére elérhető pszichológiai segítség és viselkedésterápia is.

Biztonságos munkamódszerek

  • A kivonuló mentőket és más, munkájukat a munkahelytől távol végző alapvető feladatokat ellátó személyzetet, akiknél a munkavégzés során felmerülhet a kitettség veszélye, lásson el legalább 60%-os alkoholtartalmú kézfertőtlenítő szerrel, hogy a dekontaminálást a helyszínen elvégezhessék.

Egyéni védőfelszerelés (EVF)

A legtöbb magas vagy nagyon magas kockázati kitettségű dolgozónak valószínűleg kesztyűt, köpenyt, arcvédő pajzsot vagy védőszemüveget, és légzőkészüléket vagy szájmaszkot kell viselnie, elvégzendő munkafeladataiktól és a kitettségi kockázattól függően.

Akik munkájuk végzése közben olyan betegekkel dolgoznak (2 méternél kisebb távolságban vagy akár közvetlen kontaktusban) akiknél a Covid19-et okozó SARS-CoV-2 vírus fertőzés feltételezhető vagy ismert, légzőkészüléket kell viseljenek. Ez esetben tekintse meg ennek a kiadványnak 14. oldalán az egyéni védőfelszerelésről szóló részt, ahol részletes információkat talál a légzőkészülékekről. A legfrissebb információkért látogasson el az OSHA Covid19 oldalára: www.osha.gov/covid-19.

Az egyéni védőfelszerelések kombinációi különbözőek lehetnek, különösen a laboratóriumi vagy halottasházi / bonctermi dolgozók esetében, akiknek kiegészítő védelemre is szükségük lehet vér, testnedvek, vegyszerek és egyéb olyan anyagok ellen, amelyeknek ki lehetnek téve. A kiegészítő EVF jelenthet orvosi/sebészi köpenyt, folyadékálló védőoverallt, kötényt vagy egyéb egyszer használatos vagy újra felhasználható védőruházatot. A köpenyek legyenek elég nagyok a védeni szükséges részek elfedéséhez! Az OSHA weboldalán is megjelenhet naprakész útmutató az EVF tekintetében: www.osha.gov/covid-19.

MEGJEGYZÉS: Az egyéni védőfelszerelés és egyéb fertőző hulladékok ártalmatlanítását végző dolgozókat is ki kell képezni, továbbá el kell látni egyéni védőfelszereléssel!

Az egészségügyi intézmények infekciókontrolljáról további információkat találhat a CDC „Egészségügyi ellátással kapcsolatos fertőzések” (www. cdc.gov/hai) című oldalán.

Külföldön élő vagy külföldre utazó dolgozók

A külföldön élő vagy nemzetközi üzleti utazásokat bonyolító munkavállalók esetében a munkáltatók tájékozódjanak az OSHA Covid19 oldalán (www.osha.gov/covid-19) az „Üzleti utak” szakaszból, ahol megtalálhatóak a legfrissebb linkek:

A CDC utazási figyelmeztetései: www.cdc.gov/ coronavirus/2019- ncov/ travelers

  • Az Egyesült Államok Külügyminisztériumának (US Department of State, DOS) utazási tanácsai: travel. state.gov

A munkáltatóknak tudatosítaniuk kell a munkavállalókban, hogy a DOS nem láthatja el a külföldön utazási jelleggel vagy életvitelszerűen tartózkodó polgárait sem gyógyszerrel, sem más felszereléssel, még Covid19-járványkitörés esetén sem.

A Covid19-járvány körülményeinek változásával előfordulhat, hogy az országba be- vagy onnan kiutazás nem lesz lehetséges, nem lesz biztonságos vagy egészségügyi szempontból nem javasolható. Az is valószínű, hogy az országok a Covid19-járványkitörésre olyan közegészségügyi intézkedések bevezetésével fognak válaszolni, amelyek korlátozzák a belföldi és nemzetközi tevékenységeket, így az Egyesült Államok kormányának lehetősége tovább csökken a más országokban tartózkodó amerikaiak támogatására. Fontos, hogy a munkáltatók és a dolgozók is jól tervezzenek, mert elképzelhető, hogy ha a járványhelyzet egyes területeken rosszabbodik, ezeket az intézkedéseket nagyon gyorsan fogják bevezetni.

A Covid19-cel kapcsolatos tervezéshez a külföldön élő vagy oda utazó dolgozók számára további információk itt találhatók: www.cdc.gov/travel.

További információk

Fertőző betegségek járványa esetén, mint amilyen a Covid19 is, a szövetségi, állami vagy helyi kormányzati szervek biztosítják a legjobb információforrást. Kritikus fontosságú tájékozottnak maradni a legfrissebb fejleményekről és ajánlásokról, mivel a specifikus útmutatások a járvány körülményeinek alakulásával változhatnak.

Alább látható több ajánlott honlap, amelyeken a legfrissebb és legpontosabb információk érhetők el:

  • Az OSHA weboldala: www.osha.gov
  • A CDC weboldala: www. cdc.gov
  • A NIOSH weboldala: www.cdc.gov/niosh

Az OSHA támogatása, szolgáltatásai és programjai

Az OSHA számos információval segíti a munkáltatűókat a Hivatal törvényei szerinti felelősségük betartásában. A Hivatal több programot és szolgáltatást biztosít annak érdekében, hogy a munkáltatók felismerhessék és korrigálhassák a foglalkozás körében felmerülő veszélyhelyzeteket, fejleszthessék a biztonsági és egészségvédelmi programot.

Biztonsági és egészségvédelmi program kialakítása

A biztonsági és egészségvédelmi program olyan rendszer, amely nagy mértékben csökkenti a munkahelyi sérülések és megbetegedések számát és súlyosságát, ezáltal csökkentve a munkáltatók költségeit is.

További információért látogasson el a www.osha.gov/safetymanagement oldalra.

Megfelelési tanácsadó szakemberek

Az OSHA megfelelőségi tanácsadói tájékoztatják a munkáltatókat és a dolgozókat az OSHA előírásairól, rövid oktatásokat tartanak a jellemző veszélyekről vagy az OSHA által biztosított jogokról és felelősségekről, valamint tájékoztatnak a további megfelelőségi tanácsadás elérhetőségéről.

A helyi OSHA szervezet eléréséhez látogasson el a www.osha.gov/complianceassistance/cas oldalra, vagy hívja a 1-800321-OSHA (6742) telefonszámot.

Ingyenes helyszíni biztonsági és egészségügyi tanácsadói szolgáltatás kisvállalkozások számára

Az OSHA Helyszíni Tanácsadói Programja ingyenes és bizalmas tanácsadást biztosít kis- és középvállalkozások számára minden államban, a nagy kockázatú munkahelyeknek elsőbbséget biztosítva. A helyszíni tanácsadás elkülönül a kényszerintézkedésektől és nem von maga után sem büntetést, sem idézést.

További információkért vagy a helyi Helyszíni Tanácsadó iroda elérhetőségéért látogasson el a www. osha. gov/consultation oldalra, vagy hívja a 1-800-321-OSHA (6742) telefonszámot.

A tanácsadási program részeként a különösen jól teljesítő munkáltatók kérhetik felvételüket az OSHA Elismerten Biztonságos és Egészséges Munkahely Programjába (Safety and Health Achievement Recognition Program,SHARP). A SHARP minősítésű munkahelyek a minősítés érvényessége idején mentesülnek a programozott ellenőrzések alól.

Együttműködési programok

Az OSHA együttműködési programokat kínál, amelyek keretében a vállalkozások, munkacsoportok vagy más szervezetek együttműködhetnek az OSHA-val. Az alábbi programokról bővebb információért látogasson el a www.osha.gov/cooperativeprograms.

Stratégiai partnerség, szövetségek

Az OSHA stratégiai partnerségi megállapodásai lehetővé teszik az OSHA számára a munkáltatókkal, dolgozókkal, szakmai vagy kereskedelmi szövetségekkel, munkaügyi szervezetekkel és/vagy érdekelt felekkel való társulást. A Szövetségi Programban az OSHA különböző csoportokkal működik együtt a munkáltatűókkal és a dolgozókkal megosztható megfelelési tanácsadói eszközök és információs források fejlesztésén, valamint a munkáltatók és dolgozók jogairól és felelősségéről szóló képzésen.

Önkéntes Védelmi Programok (Voluntary Protection Programs, VPP)

A VPP elismeri a magánszektor és a szövetségi ügynökségek azon munkáltatóit és dolgozóit, akik hatékony biztonsági és egészségvédelmi programot vezettek be, és akiknél a baleseti és megbetegedési arány a megfelelő iparág nemzeti átlaga alatt van.

Munkabiztonsági és Munkaegészségügyi Felkészítés

Az OSHA 26 OSHA Oktatási és képzési központtal alkot partnerkapcsolatot az Egyesült Államok 37 helyszínén, ahol az OSHA előírásairól, valamint munkabiztonsági és munkaegészségügyi témákról tartanak előadásokat évente több ezer hallgatónak. A képzési programokról bővebb információért látogasson el a www. osha.gov/otiec oldalra.

OSHA oktatási anyagok

Az OSHA különféle kiadványokkal segíti a munkaadókat és a dolgozókat, hogy felismerjék és megelőzzék a munkahelyi veszélyeket.

Minden OSHA kiadvány ingyenesen hozzáférhető a www. osha. gov/publications és a www.osha.gov/ebooks oldalakon. Telefonon is megrendelheti a kiadványokat a 1-800-321-OSHA (6742) telefonszámon.

A munkáltatók, valamint a biztonsági és egészségügyi szakemberek feliratkozhatnak a QuickTakes-re, az OSHA ingyenes elektronikus hírlevelére, amely havonta kétszer közöl friss híreket az OSHA kezdeményezéseiről és termékeiről, amelyek segítségével a munkahelyi veszélyek azonosíthatóak és megelőzhetőek. Feliratkozáshoz látogasson el a www. osha.gov/quicktakes.

OSHA Területi Irodák

Region 1

Bostoni területi iroda

(CT*, ME*, MA, NH, RI, VT*)

JFK Federal Building

25 New Sudbury Street, Room E340

Boston, MA 02203

(617) 565-9860 (617) 565-9827 Fax

Region 2

New yorki területi iroda

(NJ*, NY*, PR*, VI*)

Federal Building

201 Varick Street, Room 670

New York, NY 10014

(212) 337-2378 (212) 337-2371 Fax

Region 3

Philadelphiai területi iroda

(DE, DC, MD*, PA, VA*, WV)

The Curtis Center

170 S. Independence Mall West, Suite 740 West

Philadelphia, PA 19106-3309

(215) 861-4900 (215) 861-4904 Fax

Region 4

Atlantai területi iroda

(AL, FL, GA, KY*, MS, NC*, SC*, TN*)

Sam Nunn Atlanta Federal Center

61 Forsyth Street, SW, Room 6T50

Atlanta, GA 30303

(678) 237-0400 (678) 237-0447 Fax

Region 5

Chicagoi területi iroda

(IL*, IN*, MI*, MN*, OH, WI)

John C. Kluczynski Federal Building

230 South Dearborn Street, Room 3244

Chicago, IL 60604

(312) 353-2220 (312) 353-7774 Fax

Region 6

Dallasi területi iroda

(AR, LA, NM*, OK, TX)

A. Maceo Smith Federal Building

525 Griffin Street, Room 602

Dallas, TX 75202

(972) 850-4145 (972) 850-4149 Fax

Region 7

Kansas citybeli területi iroda

(IA*, KS, MO, NE)

Two Pershing Square Building

2300 Main Street, Suite 1010

Kansas City, MO 64108-2416

(816) 283-8745 (816) 283-0547 Fax

Region 8

Denveri területi iroda

(CO, MT, ND, SD, UT*, WY*)

Cesar Chavez Memorial Building

1244 Speer Boulevard, Suite 551

Denver, CO 80204

(720) 264-6550 (720) 264-6585 Fax Region 9

San Francisco-i területi iroda

(AZ*, CA*, HI*, NV* és Amerikai Szamoa,

Guam és az Északi Mariana-szigetek)

San Francisco Federal Building

90 7th Street, Suite 2650 San Francisco, CA 94103

(415) 625-2547 (415) 625-2534 Fax

Region 10

Seattle-i területi iroda

(AK*, ID, OR*, WA*)

Fifth & Yesler Tower

300 Fifth Avenue, Suite 1280

Seattle, WA 98104

(206) 757-6700 (206) 757-6705 Fax

*Ezek az államok és területek a saját, OSHA által elfogadott munkahelybiztonsági és egészségügyi szabályozásukat használják, amely lefedi az állami és kormányzati alkalmazottakat éppúgy, mint a magánszektor dolgozóit. Connecticut, Illinois, Maine, New Jersey, New York és Virgin Islands programja csak az állami alkalmazottakra vonatkozik. (Ezekben az államokban a magánszektorban dolgozókat a Szövetségi OSHA biztosítja.) Azokban az államokban, ahol külön elfogadott program alapján dolgoznak, az előírások legyenek azonosak a Szövetségi OSHA előírásokkal vagy legalább olyan hatékonyak, mint azok.

Megjegyzés: Az OSHA területi hivatalok elérhetőségéért, az OSHA által elfogadott állami programokra és az OSHA tanácsadói projektjeire vonatkozó információkért kérjük, látogasson el a www.osha.gov oldalra, vagy hívja a 1-800-321-OSHA (6742) telefonszámot.

Hogyan lépjünk kapcsolatba az OSHA-val?

Az 1970-es munkahelyi biztonsági és egészségvédelmi törvény értelmében a munkáltatók felelőssége, hogy a dolgozóiknak biztonságos és egészséges

 munkahelyet biztosítsanak. Az OSHA szerepe az, hogy ezek a feltételek minden amerikai férfi és nő számára elérhetőek legyenek.

Ezt a szerepet úgy tölti be, hogy előír és betartat szabályokat, valamint képzéseket, oktatásokat és támogatást biztosít. További információért látogasson el a www.osha.gov honlapra, vagy hívja az OSHA-t az 1-800-321-OSHA (6742) telefonszámon vagy az 1-877-889-5627 telexen.

Támogatásért hívjon minket.

Mi vagyunk a Munkahelybiztonsági és Egészségvédelmi Hivatal. Mi tudunk segíteni.